Haber Bülteni - 12 Mayıs 2025

HAFTANIN BAŞLIKLARI


İthalatta ilave gümrük vergisi uygulanmasına ilişkin kararda değişiklik yapılmıştır.
Türkiye'de e-ticaretin görünümü raporu yayınlandı.
• Dışişleri Bakanlığı canlı hayvan ve bitkilerin Çin Halk Cumhuriyeti'ne girişinden önce yetkili Çin makamlarından ön onay alınması gerekliliğini belirtmiştir.
• Firmaların yurt dışı kaynaklı dövizlerinin Türk lirasına dönüşümünün desteklenmesi hakkında tebliğ’de değişiklik ile 31 Temmuz 2025’e kadar geçerli olmak üzere döviz dönüşüm desteği % 2’den % 3’e çıkarıldı.
• Çinli otomobil markası BYD'nin Türkiye'de yatırım kararı almasından sonra, Asya'dan bir başka firma da motosikletlerini Türkiye'de üretmeye hazırlanıyor.
Çin, Japonya, Güney Kore ve 10 ASEAN üyesi ülke, artan ticaret korumacılığına karşı ortak bildiri yayımladı.
ABD ticaret anlaşmaları ve gümrük vergilerinde bazı gelişmeler yer aldı.
Avrupa Komisyonu, 2027 yılı sonuna kadar Rusya'dan doğal gaz ithalatını tamamen sonlandırmayı hedefleyen yeni bir yasa tasarısı hazırlıklarına başladı.
Sürdürülebilirlik ve Yapay Zeka

MEVZUAT VE GELİŞMELER


İthalatta İlave Gümrük Vergisi Uygulanmasına İlişkin Kararda Değişiklik Yapılmasına Dair Karar (Karar Sayısı: 9771) (1.05.2025 tarih 32887 sayılı Resmi Gazete)

CUMHURBAŞKANI KARARI

Karar Sayısı: 9771

Ekli “İthalatta İlave Gümrük Vergisi Uygulanmasına İlişkin Kararda Değişiklik Yapılmasına Dair Karar”ın yürürlüğe konulmasına, 1567 sayılı Kanunun 1 inci, 474 sayılı Kanunun 2 nci, 3283 sayılı Kanunun 2 nci, 4458 sayılı Kanunun 16 ncı, 22 nci ve 55 inci maddeleri ile 2976 sayılı Kanun hükümleri gereğince karar verilmiştir.

30 Nisan 2025

İthalatta İlave Gümrük Vergisi Uygulanmasına İlişkin Kararda Değişiklik Yapılmasına Dair Karar

MADDE 1- 31/12/2020 tarihli ve 3351 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta İlave Gümrük Vergisi Uygulanmasına İlişkin Kararın eki;

a) Ek-1 sayılı tabloda yer alan ve aşağıda gümrük tarife istatistik pozisyonları belirtilen eşyaya ilişkin satırlar karşılarında gösterildiği şekilde değiştirilmiş ve aynı tabloya aşağıdaki dipnotlar eklenmiştir.

4811.51.00.90.19 (m) 0 0 0 25 25 25 25
4811.59.00.90.29 (m) 0 0 0 25 25 25 25
5602.10.19.00.00 (n) 0 0 0 8 8 8 8
7228.50.69.00.19 (ı) 0 0 25 25 25 25 25
(m) Bu pozisyondaki eşyanın gıda ile temas edecek ürünler dışında bir ürün üretiminde kullanan firmalar tarafından yapılan ithalatında İGV % 0 olarak uygulanır ve bu halde gümrük mevzuatının nihai kullanıma ilişkin hükümlerine tabi olur.
(n) % 20 - % 40 oranları arasında (bu değerler dahil) polivinil alkol (PVA) içeren iğne işi keçeyi üretiminde kullanan firmalar tarafından yapılan ithalatta İGV % 0 olarak uygulanır ve bu halde gümrük mevzuatının nihai kullanıma ilişkin hükümlerine tabi olur.

b) Ek-1 sayılı tabloya aşağıda gümrük tarife istatistik pozisyonu belirtilen eşyaya ilişkin satırlar ve aşağıdaki dipnot eklenmiştir.

7007.19.80.00.23 (22) 0 0 0 0 0 0 0
7020.00.80.00.00 (22) 0 0 0 0 5 5 5
8503.00.98.90.19 0 0 0 5 5 5 5
(22) DTÖ üyesi olmayan ülkeler (Azerbaycan Cumhuriyeti hariç) için ilave gümrük vergisi ile birlikte 250 ABD Doları/Ton ek mali yükümlülük uygulanır. Ek mali yükümlülük, gümrük idarelerince, ithalatta alınan gümrük vergileri ve diğer mali yükümlülüklerden ayrı olarak tahsil olunur ve genel bütçeye irat kaydedilir. 4458 sayılı Gümrük Kanunu ve ilgili diğer gümrük mevzuatının, gümrük vergisinin tarhına, tahakkukuna, tahsiline, geri verilmesine, takibine ve teminata bağlanmasına ilişkin usul ve şekle müteallik hükümleri, bu dipnot kapsamında uygulanacak ek mali yükümlülüğün tarhı, tahakkuku, tahsili, geri verilmesi, takibi ve teminata bağlanması işlemlerinde de uygulanır.

c) Ek-1 sayılı tabloda yer alan ve aşağıda gümrük tarife istatistik pozisyonları belirtilen eşyaya ilişkin satırlar karşılarında gösterildiği şekilde değiştirilmiştir.

7007.11.10.00.11 (22) 0 0 0 5 5 5 5
7007.11.10.00.12 (22) 0 0 0 5 5 5 5
7007.11.10.00.19 (22) 0 0 0 5 5 5 5
7007.11.10.00.29 (22) 0 0 0 5 5 5 5
7007.11.90.00.11 (22) 0 0 0 5 5 5 5
7007.11.90.00.12 (22) 0 0 0 5 5 5 5
7007.11.90.00.19 (22) 0 0 0 5 5 5 5
7007.11.90.00.29 (22) 0 0 0 5 5 5 5
7007.19.10.00.11 (22) 0 0 0 5 5 5 5
7007.19.10.00.12 (22) 0 0 0 5 5 5 5
7007.19.20.00.11 (22) 0 0 0 5 5 5 5
7007.19.20.00.12 (22) 0 0 0 5 5 5 5
7007.19.80.00.21 (22) 0 0 0 5 5 5 5
7007.19.80.00.22 (22) 0 0 0 5 5 5 5
7007.19.80.00.28 (22) 0 0 0 5 5 5 5
7007.19.80.00.30 (22) 0 0 0 5 5 5 5
7008.21.20.00.21 (22) 0 0 0 5 5 5 5
7007.21.20.00.29 (22) 0 0 0 5 5 5 5
7007.21.20.00.31 (22) 0 0 0 5 5 5 5
7007.21.20.00.39 (22) 0 0 0 5 5 5 5
7007.21.80.00.21 (22) 0 0 0 5 5 5 5
7007.21.80.00.29 (22) 0 0 0 5 5 5 5
7007.21.80.00.31 (22) 0 0 0 5 5 5 5
7007.21.80.00.39 (22) 0 0 0 5 5 5 5
7007.29.00.00.11 (22) 0 0 0 5 5 5 5
7007.29.00.00.12 (22) 0 0 0 5 5 5 5
7007.29.00.00.13 (22) 0 0 0 5 5 5 5
7007.29.00.00.14 (22) 0 0 0 5 5 5 5
7007.29.00.00.19 (22) 0 0 0 5 5 5 5
7007.29.00.00.29 (22) 0 0 0 5 5 5 5

MADDE 2- Bu Kararın;

a) 1 inci maddesinin (b) ve (c) bentleri yayımı tarihini takip eden otuzuncu gün,
b) Diğer hükümleri yayımı tarihinde,
yürürlüğe girer.

MADDE 3- Bu Karar hükümlerini Ticaret Bakanı yürütür.

Türkiye'de E-Ticaretin Görünümü Raporu Yayınlandı

Türkiye’nin 2024 yılı e-ticaret hacmi 3 trilyon Türk lirasını aştı.

Ülkemizde e-ticaret hacmi 2024 yılında bir önceki yıla göre % 61,7 artarak 3 trilyon Türk lirasını aştı. İşlem sayısı ise 5 milyar 910 milyon adet olarak gerçekleşti.

Perakende e-ticaret hacmi 2024 yılında bir önceki yıla göre % 63,7 artarak 1 trilyon 619 milyar Türk lirasına ulaştı. Perakende e-ticaret işlem sayısı ise bir önceki yıla göre % 10,1 artış göstererek 1 milyar 850 milyon adet olarak gerçekleşti.

2019-2024 yılları arasında genel e-ticaret hacminin yıllık bileşik büyüme oranı % 85,66’ya ve aynı dönemde perakende e-ticaret hacminin yıllık bileşik büyüme oranı ise % 90,82’ye ulaştı.

ABD doları bazında e-ticaret hacmi 2019-2024 yılları arasında % 274 artış gösterdi.

2019 yılında 23 milyar 940 milyon ABD doları olan e-ticaret hacmi, her yıl istikrarlı bir şekilde artarak 2023 yılında 77 milyar 890 milyon ABD dolarına, 2024 yılında ise bir önceki yıla göre % 15’lik artış ile 89 milyar 580 milyon ABD dolarına ulaştı. 2019-2024 yılları arasında ABD doları bazında artış oranı % 274 olarak gerçekleşti.

2024 yılında e-ticaretin GSYH içindeki payı % 6,5 oldu.

2024 yılında yurt içinde gerçekleşen e-ticaret hacminin, Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) tarafından 43 trilyon 410 milyar 514 milyon TL olarak açıklanan gayri safi yurt içi hasılamız (GSYH) içindeki payı % 6,5 oldu.

E-ticaretin genel ticarete oranı 2024 yılında % 19,1 olarak gerçekleşti.

E-ticaretin genel ticaret içindeki payı ilk çeyrekte yüksek, ikinci çeyrekte azalan, üçüncü çeyrekte durağan ve son çeyrekte ise kampanyaların etkisiyle tekrar yükselen ancak yılın son ayında düşen bir seyir izledi.

2024 yılında Türkiye genelinde 600 bin 800 işletme e-ticaret faaliyetinde bulundu.

Ülkemizde e-ticaret faaliyetinde bulunan işletmelerin % 78,6’sı şahıs işletmesi, % 17,8’i limited şirket ve % 3,6’sı anonim şirkettir.

Türkiye’de e-ticaret faaliyetinde bulunan esnaf işletmesi sahiplerinin % 72,8’i erkek, % 27,2’si ise kadındır. Erkek işletme sahiplerinin çoğunluğu 35-39 yaş aralığında, kadın işletme sahiplerinin çoğunluğu ise 30-34 yaş aralığındadır.

İstanbul, Ankara, İzmir, Bursa ve Antalya, e-ticaret faaliyetinde bulunan işletmelerin en çok bulunduğu ilk 5 il olarak öne çıktı.

E-ticaret işletmelerinin sektörlere göre dağılımında yemek sektörü ilk sırada yer aldı.

E-ticaret ekosisteminde faaliyet gösteren işletmelerin sektörlere göre dağılımında, yemek sektörü % 21,63 ile en yüksek orana sahip olurken bu sektörü % 15,64 ile giyim, ayakkabı ve aksesuar sektörü, % 12,24 ile elektronik ve % 11,12 ile ev, bahçe, mobilya ve dekorasyon sektörleri takip etti.

2024 yılında giyim, ayakkabı ve aksesuar sektörü ilk sırada yer aldı.

2024 yılında e-ticaret hacminden en büyük payı alan sektör 301 milyar 340 milyon Türk lirası ile giyim, ayakkabı ve aksesuar sektörü olurken bu sektörü sırasıyla 208 milyar 900 milyon Türk lirası ile havayolları, 180 milyar 230 milyon Türk lirası ile seyahat, taşımacılık ve depolama ve 176 milyar 920 milyon Türk lirası ile elektronik sektörleri izledi.

Türkiye'de e-ticaret sektörü 2024 yılında da büyümesini sürdürürken, tüketici eğilimleri ve talep dinamikleri doğrultusunda e-ticarette en çok tercih edilen ürünler; ayakkabı, tişört, elbise, mont, pantolon gibi giyim ürünleri ve elektrikli süpürge, dizüstü bilgisayar, cep telefonu gibi teknoloji ürünleri ile kitaplar oldu.

E-ticaret harcamalarının %58’i kadınlar tarafından yapıldı.

2024 yılı itibarıyla pazar yerleri üzerinden gerçekleşen e-ticaret harcamalarının % 58’i kadın % 42’si ise erkek kullanıcılar tarafından yapıldı.

Giyim, ayakkabı ve aksesuar, medikal, kişisel bakım ve kozmetik ile evcil hayvan ürünleri sektörlerinde kadın kullanıcılar daha fazla harcama yaparken elektronik, havayolları ile seyahat, taşımacılık ve depolama sektörlerinde ise erkek kullanıcılar daha fazla harcama yaptı.

E-ticaret harcamalarının yaş gruplarına göre dağılımı dikkat çekiyor.
• 2024 yılı verilerine göre, e-ticaret harcamalarının yaş grubu ve cinsiyete göre dağılımında kadın ve erkek kullanıcılar açısından en yüksek oranlar 30-34 yaş aralığında görüldü.
• 20-44 yaş aralığındaki kullanıcılar ağırlıklı olarak giyim, ayakkabı ve aksesuar sektöründe harcama yaparken,
• 35-44 yaş aralığındaki kullanıcılar arasında giyim harcamaları yüksek seyretmekle birlikte ev, bahçe, mobilya ve dekorasyon ile elektronik sektörlerinin payında artış görüldü.
• 45-64 yaş aralığında ise ev, bahçe, mobilya ve dekorasyon sektörü dikkat çekerken, 50 yaş ve üzeri gruplarda havayolları sektörüne dönük harcamaların arttığı gözlemlendi.

Yemek sektörünün toplam harcamalar içindeki oranının ise yaş grupları yükseldikçe azaldığı görüldü.

E-ticarette en çok tercih edilen ödeme yöntemi % 66 ile kartlı ödemeler oldu.

E-ticarette kullanılan ödeme yöntemleri incelendiğinde % 66 ile kartlı ödemeler ilk sırada yer alırken, bunu sırasıyla % 26 ile havale/EFT ödemeleri, % 3 ile kapıda ödeme ve % 5 ile diğer ödeme türleri takip etti.

Kartlı ödemelerin % 65’i 3D secure güvenlik yöntemiyle yapıldı.

E-ticarete uyum endeksine göre e-ticarete uyumu en yüksek ilimiz İstanbul.

Bakanlıkça geliştirilen metodoloji sayesinde ülkemizde illerin e-ticarete uyumuna ilişkin bir endeks oluşturuldu.

Bu metodolojide yer alan kriterler;
• İlin e-ticaret satışlarının o ilin gayrisafi yurt içi hasılasına oranı (e-GSYH),
• İlde e-ticaret faaliyetinde bulunan işletme sayısının o ildeki toplam işletme sayısına oranı yani ildeki işletmelerin e-ticarete entegrasyonu,
• İl bazındaki e-ticaret satışlarının ildeki e-ticaret alışlarını karşılama oranı,
• İlde faaliyet gösteren e-ticaret işletmesi başına düşen e-ticaret satış hacmidir.

Endeks skorlarına göre en yüksek skor alan ve dolayısıyla e-ticarete uyumu en yüksek olan ilk 3 il sırasıyla İstanbul, Kayseri ve İzmir oldu.

E-ticaret satışları en fazla olan ilk 5 il sırasıyla İstanbul, Ankara, İzmir, Kocaeli ve Bursa olurken İstanbul, Ankara, İzmir, Bursa ve Antalya, e-ticaret alışlarının en fazla olduğu ilk 5 il olarak öne çıktı.

2024 yılında en çok alışveriş Kasım kampanyaları döneminde yapıldı.

Mayıs ve Kasım aylarında, işlem sayılarında büyük sıçramalar yaşandı. Bu tepe noktalar, kasım kampanya günleri ile Anneler Gününün öncesindeki günlerde meydana geldi. Nisan ve Haziran aylarında işlem sayılarında bir miktar azalma gerçekleşti.

Kasım kampanyalarının gerçekleştiği dönemde e-ticarette en yüksek işlem sayılarına ulaşılırken yılbaşı gecesi, yılın ilk günü ve dini bayramların olduğu günlerde diğer günlere göre daha az işlem meydana geldi.

En fazla alışveriş yapılan gün Cumartesi oldu.

Türkiye’deki e-ticaret sektöründeki işlem yoğunluğunun haftanın günleri ve saat aralıkları bazında dağılımı incelendiğinde saat 20.00’den sonra e-ticaret işlemlerinde günün diğer saatlerine göre artış olduğu gözlemlendi. Haftanın en yoğun işlem yapılan vakti ise cumartesi saat 10.00-19.00 arası oldu.

Hızlı ticaret 2024 yılında bir önceki yıla göre % 98,1 oranında büyüyerek 249 milyar 800 milyon Türk lirasına ulaştı.

Tüketicilerin ihtiyaç duydukları ürünlere dakikalar içinde ulaşabildiği hızlı ticaret (Q-Commerce), 2024 yılında bir önceki yıla göre % 98,1 oranında artış gösterirken, hızlı ticaret hacminin tüm e-ticaret hacmi içindeki payı % 8,32 oldu.

Hızlı ticarette yemek sektörü % 66,18 ile diğer sektörlere kıyasla gözle görülür bir farkla listenin en üst sırasında yer aldı.

Hızlı ticarette en çok satılan ürün grubu 6 milyar Türk lirası ile gazlı içecekler olurken, en çok sipariş edilen yemek türü ise 20 milyar 200 milyon Türk lirası ile hamburger oldu. Hamburgeri, 15 milyar 900 milyon Türk lirası ile döner, 14 milyar Türk lirası ile pizza, 12 milyar 600 milyon Türk lirası ile kebap takip etti.

Sürdürülebilirlik konusunda tüketiciden tüketiciye (C2C) e-ticaret dikkate değer bir potansiyel ortaya koydu.

2024 yılında tüketiciden tüketiciye (C2C) satışlarda işlem hacmi 9 milyar 800 milyon Türk lirasına ve işlem sayısı 17 milyon 500 bin adede ulaştı.

Sürdürülebilir e-ticaretin büyük kısmını % 53,25 ile giyim, ayakkabı ve aksesuar sektörü oluştururken bu sektörü sırasıyla % 16,32 ile elektronik, % 6,86 ile anne ve bebek ve % 6,24 ile oyun, oyuncak ve hobi sektörleri izledi.

Dijital eğlence ve içerik tüketiminde toplam hacim 19 milyar 600 milyon Türk lirası oldu.

2024 yılında, çevrim içi olarak satın alınan masaüstü bilgisayar, oyun konsolu, mobil oyunlar, video, müzik ve yayın platformlarının toplam hacmi 19 milyar 600 milyon Türk lirası ve işlem sayısı ise 95 milyon 700 bin adet olarak gerçekleşti.

Dijital eğlence sektörünün üç ana kategorisinin (Oyun, Yayın Platformları, Müzik ve Video) hacim ve işlem sayılarının oranlarına bakıldığında oyun sektörünün tutar bazında % 55 düzeyinde bir oran ile dijital işlemlerde en büyük payı aldığı, işlem sayısı bazında ise % 30’luk bir paya ulaştığı görüldü. Yayın platformları tutar bazında % 38 oranında pay alırken, işlem sayısı bazında aldığı pay % 48 oldu. Müzik ve video sektörü ise tutar bazında % 7, işlem sayısı bazında % 22’lik paya ulaştı.

Çin'e Canlı Hayvan ve Bitki İhracatında Ön Onay Gerekliliği

Dışişleri Bakanlığı'ndan alınan 07.04.2025 tarihli ve 39811120 sayılı yazıda, canlı hayvan ve bitkilerin Çin Halk Cumhuriyeti'ne girişinden önce yetkili Çin makamlarından ön onay alınması gerektiğinin belirtildiği ifade edilmiştir.

T.C. Ticaret Bakanlığı Gümrükler Genel Müdürlüğü tarafından gönderilen 28.04.2025 tarihli 108665657 sayılı “Çin Halk Cumhuriyeti'ne Canlı Hayvan ve Bitki İhracatında Ön Onay Alınması Hk” konulu yazı:

Firmaların Yurt Dışı Kaynaklı Dövizlerinin Türk Lirasına Dönüşümünün Desteklenmesi Hakkında Tebliğ’de Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ

Firmaların Yurt Dışı Kaynaklı Dövizlerinin Türk Lirasına Dönüşümünün Desteklenmesi Hakkında Tebliğ’de Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ ile 31 Temmuz 2025’e kadar geçerli olmak üzere döviz dönüşüm desteği % 2’den % 3’e çıkarıldı.

İhracat genelgesinde yapılan düzenleme ile 31 Temmuz 2025’e kadar ihracat bedellerinin satış zorunluluğu % 25’ten % 35’e çıkarıldı.

Ek olarak, TCMB’nin Zorunlu Karşılıklar Hakkında Tebliğ’de Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliği ile tüzel kişi mevduatlara yönelik Türk lirası payı hedefi yeniden devreye alındı. Yabancı para mevduatları için zorunlu karşılık oranları tüm vadelerde 200 baz puan artırıldı.

Yurt içi yerleşiklerle yapılan, bir yıla kadar vadeye sahip yabancı para cinsinden repo işlemlerinde zorunlu karşılık oranlarıysa tüm vadelerde 400 baz puan artırıldı.

Bankacılık sisteminde Türk lirası payının artırılması hedefiyle de tüzel kişilere ait TL mevduat payı % 60’ın altında olan bankalara yeni bir yükümlülük getirildi. Bu bankaların her ay bu payı % 0,3 artırması bekleniyor.

Asya’dan Türkiye’ye Otomotiv Sektörü Yatırımı

Çinli otomobil markası BYD'nin Türkiye'de yatırım kararı almasından sonra, Asya'dan bir başka firma da motosikletlerini Türkiye'de üretmeye hazırlanıyor. Tayvanlı motosiklet üreticisi Kymco, İzmir'de üretime başlayacak. Kymco'nun Türkiye temsilcisi Doğan Trend Grubu tarafından hayata geçirilen tesisin yıllık kapasitesi 20 bin adet olarak açıklandı.

Çin, Japonya, Güney Kore ve 10 Asean Üyesi Ülke, Artan Ticaret Korumacılığına Karşı Ortak Bildiri Yayımladı

ASEAN +3 olarak bilinen grup, bu açıklamaları İtalya’nın Milano kentinde düzenlenen Maliye Bakanları ve Merkez Bankası Başkanları Toplantısı'ndaki nihai bildirinin bir parçası olarak yaptı. Belgede, ASEAN, ortak ekonomilerinin 2025 yılında yaklaşık %4 oranında gayri safi yurtiçi hasıla (GSYİH) büyümesi göstereceğini kabul ederken, aynı zamanda bölgenin “artan dışsallıklara” maruz kaldığı da vurgulandı.

Bildiride:
1. Ticarette korumacı tutumun arttığı, bunun yatırım ve ekonomi gibi alanlarda küresel etkiler doğurabileceği ve ekonomik parçalanmaya neden olabileceği belirtildi.
2. Kurallara dayalı serbest, adil ve şeffaf çok taraflı ticaret sistemine bağlılıkları vurgulanarak, bölgede ekonomik istikrar için birlik ve iş birliğini artırma çağrısı yapıldı.

ABD Ticaret Anlaşmaları ve Gümrük Vergilerindeki Gelişmeler

Trump'ın bazı ülkelerle ticaret anlaşmalarının bu hafta tamamlanabileceğini açıklamasının ardından, başta Güney Kore, Japonya ve Hindistan olmak üzere Asya ülkeleri müzakerelere hız verdi:
• Hindistan ABD’ye belirli bir ithalat miktarına kadar çelik, otomobil parçaları ve ilaçlara karşılıklı olarak sıfır gümrük vergisi uygulanmasını teklif ettiğini bildirdi.
• Japonya’nın baş müzakerecisi Ryosei Akazawa da iki tarafın otomobil ihracatına uygulanan gümrük vergileri konusunda anlaşmazlık yaşadığına yönelik haberlere rağmen, Haziran’da ABD ile ticaret anlaşmasına varılacağına dair umutlarını dile getirdi. Japonya Maliye Bakanı Katsunobu Kato önceki açıklamalarına açıklık getirerek, ülkesinin ABD Hazine tahvillerinin satışını ticaret görüşmelerinde bir koz olarak kullanmayacağını söyledi.

Trump, ilaçlara yönelik gümrük vergilerini iki hafta içinde açıklayacağını bildirdi ve reçeteli ilaçlar için yerli üretimin yeniden tesis edilmesini kolaylaştırmaya yönelik başkanlık kararnamesini imzaladı. Ticaret Bakanlığı'na yabancı ülkelerde üretilen ve ülkeye gelen tüm filmlere % 100 gümrük vergisi uygulama sürecini başlatma yetkisi verdiğini açıkladı.

ABD ve Çin, iki ülke arasında karşılıklı vergi artışlarıyla tırmanan ticaret geriliminin çözümü için müzakerelere başlama konusunda anlaşmaya vardı. İki ülke yetkilileri İsviçre’de bir araya gelecek.

Avrupa Komisyonu ise otomobil ve karşılıklı tarifeler konusunda yaşanan anlaşmazlığın müzakere ile giderilememesi halinde misilleme olarak yaklaşık 95 milyar EUR değerinde vergi getirmeyi planladığı 218 sayfalık ürün listesini açıkladı. Açıklamada, ABD'ye 4,4 milyar euro değerindeki belirli AB çelik hurdası ve kimyasal ürün ihracatına yönelik kısıtlamaların da söz konusu olacağı kaydedildi.

Avrupa Komisyonu, 2027 Yılı Sonuna Kadar Rusya'dan Doğal Gaz İthalatını Tamamen Sonlandırmayı Hedefleyen Yeni Bir Yasa Tasarısı Hazırlıklarına Başladı

Tasarıya göre, 2025 sonuna kadar Rusya ile yapılan spot piyasa gaz sözleşmeleri sona erdirilecek, 2027'ye kadar ise uzun vadeli sözleşmeler feshedilecek. Bu hedefle hareket eden AB ülkeleri, Rusya'dan ithal edilen doğalgazın toplam içindeki payını 2024 yılında % 19'a kadar indirmişti.

Sürdürülebilirlik ve Yapay Zeka

Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı (UNDP)’nın 2025 İnsani Gelişme Raporu, insanlık için bir dönüm noktasına işaret eden çarpıcı bir tespitle başlıyor: Yapay zekâ hızla ilerliyor, ancak insani gelişme küresel ölçekte duraksamış durumda. Rapor kapsamında dünya nüfusunun % 63’ünü temsil eden 21 ülkede 21 binden fazla kişiyle yapılan kapsamlı bir ankete göre, insani gelişme endeksi seviyesi ne olursa olsun, insanların yaklaşık üçte ikisi önümüzdeki bir yıl içinde eğitim, sağlık ve iş alanlarında yapay zekâ kullanması bekleniyor. Bu beklenti, yapay zekânın hayatın her alanında giderek daha merkezi bir rol oynayacağını gösteriyor. Ancak bu artış, özellikle düşük ve orta gelirli ülkeler için hem büyük fırsatlar hem de dijital uçurumun derinleşmesi gibi riskler barındırıyor.

Google, yapay zekâ ve veri merkezi altyapısının hızla artan enerji taleplerini karşılamak amacıyla, ABD’de üç yeni nükleer enerji projesine yatırım yapıyor. Element Power ile yapılan anlaşma kapsamında her biri en az 600 megawatt kapasiteye sahip tesisler geliştirilecek. Bu stratejik hamle, teknoloji devinin temiz ve kesintisiz enerji arayışında nükleeri merkezine aldığına işaret ediyor.


İletişim

SMA Gümrük Müşavirliği
Pürtelaş Hasan Efendi Mahallesi
Meclisi Mebusan Caddesi
Murathan İşhanı
No:31, Daire:4
34427 Fındıklı
Beyoğlu/İstanbul
Türkiye

+(90) 212 243 5431
[email protected]

Güven TURAN
[email protected]

Mustafa KAYA
[email protected]